Cannonball satser på spektakulære opplevelser – både i sosiale medier og i virkeligheten

Cannonball har skrudd sammen et unikt team for å imøtekomme en verden av opplevelser og inntrykk hvor det stadig blir vanskeligere å posisjonere seg.

I en verden som flommer over av tilbud og inntrykk, er det blitt stadig vanskeligere å toppe den store opplevelsen og gjøre seg selv synlig.
Cannonball har spesialisert seg på å løse nettopp dette – både for bedrifter og privatpersoner.

Cannonball satser bl.a. på chartring og transportoppdrag for såkalte “high-end-kunder.
Foto: Knut Steen Rakner

Satser på folk som setter opplevelse i fokus

Cannonball AS ble formet midt i den tjukkeste korona-perioden og vi satser friskt på unike opplevelser for både lokale entusiaster og tilreisende “high-end” kunder.

– Bare fiks det!

Helikopterpilotene Yngve Borlaug og Knut Inge Eigestad har mange timer bak helikopterspakene og regnes som noen av de dyktigste pilotene i Norge.

Yngve Borlaug (pilot), Mira (helikopterdeksshund) og Knut Inge Eigestad (pilot)-
F.v.: Yngve Borlaug (pilot), Mira (helikopterdeksshund) og Knut Inge Eigestad (daglig leder og pilot).

Begge to har lang erfaring med chartring og transportoppdrag for såkalte “high-end-kunder”:

– Jeg har opplevd at en primærgjest ønsket å utsette returflygingen til yachten sin i Bergen for at hans to små barn skulle få oppleve å bade i Geirangerfjorden, forteller Borlaug ivrig og fortsetter:

– Jeg forklarte ham at en utsettelse av returen var urimelig da en flyplass vi benyttet holdt på å stenge og det ville koste ham to millioner kroner å holde den åpen lengre enn avtalt.

– Bare fiks det, fikk jeg til svar.

– Det ble en forholdsvis kostbar dukkert, sier Borlaug og flirer, men så retter han seg opp i stolen og forklarer: Det er jo nettopp denne typen turister det stadig blir flere og flere av i verden og de fleste kunder i dette segmentet har norske vestlandske fjorder og fjell på favoritt-listen sin og vi ønsker selvfølgelig å bli en god tilbyder til denne gruppen.

Midt i et korona-nedstengt Norge kom de opp med ideen om å satse på luksus-turisme og eventer på Vestlandet i et eget selskap og planla å stå klare til å ta i mot krevende kunder så snart landet ble åpnet igjen.

Da åpningen av landet ble utsatt og turismen uteble måtte de to pilotene, som til daglig jobber for Pegasus Helikopter, se seg om etter en annen løsning for å holde liv i satsingen.

Samtidig …

Investor Per Antonesen og filmprodusent Knut Steen Rakner satt samtidig et annet sted i Bergen og drodlet om å løfte sin satsing innen event-virksomhet som de to vennene hadde samarbeidet om i over 10 år.

Faksimile: Dobbeltside i BA 18. mai 2021.
Flykoordinator: Knut Inge Eigestad – Foto: Knut Steen Rakner.

De fire herrene har jobbet sammen før

Under et tilfeldig kaffeslabberas mellom Yngve Borlaug og Knut Steen Rakner fant de fort ut at alle hadde et felles mål og de begynte umiddelbart å skissere et potensielt samarbeid.

Alle fire har nemlig samarbeidet om flere film- og fotoproduksjoner i en årrekke:

– Vi har jobbet sammen i mange år med bl.a. Bergen Poker Run og Bergen Cannonball Run hvor Yngve og Knuts (Knut Inge) flykompetanse er halve produksjonen, forklarer filmprodusent Knut Steen Rakner som bl.a. har hatt ansvaret for de spektakulære filmene fra Bergen Poker Run siden 2007.

Her flyr Yngve Borlaug med filmteamet under Bergen Poker Run. Foto: Knut Steen Rakner.

Rakner er en erfaren produsent med over 1000 TV-produksjoner, musikkvideoer, reklame- og dokumentarfilmer, for noen av verdens største merkevarer, på merittlisten.

– I dag har jo alle sin egen kanal gjennom sine sosiale medier, men mange firmaer føler at de drukner blant budskapene til influensere og TikTok’ere. Dette kan vi hjelpe de med, forteller Rakner selvsikkert.

– Engasjement gjenspeiles nemlig ikke gjennom “likes” og antall følgere i digitale kanaler, men det handler derimot om en god og interessant historie som publikum ønsker å være en del av, og den historien skaper vi.

Travel – Event – Media

Cannonball skal satse på spektakulære opplevelser – i sosiale medier og i virkeligheten.

Gjennom sine tre faner: Travel, Event og Media skal Cannonball bli en preferert samarbeidspartner for aktører, både profesjonelle- og private, som ønsker oppmerksomhet i en jungel av budskap – En jungel som andre aktører sliter med å navigere seg gjennom.

Foto fra Sandven AS sin nye reklamefilm ifm deres satsing på bilmerkene Dodge og Ram hvor helikopteret til Pegasus spiller er fortøffende rolle.
Foto: Knut Steen Rakner

Utvidet teamet med etablerte merkevarer

For å få fart på satsingen ble to vel-etablerte merkevarer invitert med ombord:

Fana Bilforretning AS, en merkevare i Bergen i over 30 år og den legendariske bilforhandleren Sandven AS, med sin satsing på internasjonale merkevarer og salg av biler til luksus-segmentet, sa begge ja til å bli med på Cannonball-satsingen.

Friskt, men nøkternt

– Cannonball AS har fått en boost gjennom denne ny-satsingen og vi er allerede i gang med store spennende samarbeidsprosjekter som involverer alle partnerne, forteller daglig leder i Cannonball AS, Knut Inge Eigestad.

– Med nøkterne forventninger i et Korona-preget samfunn, ser vi med positive øyne på sesongen som kommer, avslutter Eigestad.